کد خبر: ۱۶۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
 مدیر جهاد کشاورزی استهبان خبر داد: 

توسعه ۵ هکتاری کشت زعفران در استهبان 

مدیر جهاد کشاورزی استهبان با بیان اینکه در سال جاری سطح باغات بارور زعفران در استهبان به عنوان قطب تولید این محصول در استان فارس به ۵۴۶ هکتار افزایش یافته است، از توسعه کشت پنج هکتاری زعفران در این شهرستان خبر داد.

مهدی اعیان منش در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با اشاره به زمان کشت زعفران در شهرستان استهبان، بیان کرد: جابه‌جایی پیاز زعفران برای کشت از اواسط مردادماه آغاز شده و تا اواسط شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از سطح ۵۶۲ هکتار باغ زعفران این شهرستان ۱۶ هکتار غیر بارور است و با توجه به نیاز آبی کم توسعه این کشت صرفه اقتصادی دارد.

 مدیر جهاد کشاورزی استهبان مهم‌ترین مزایای کشت زعفران را ارزش افزوده بالا، اهمیت صادرات و ارزآوری آن، آسانی حمل و نقل و عدم هم‌زمانی نیاز آبی با پیک آبیاری سایر گیاهان عنوان کرد و گفت: در سال جاری در فصل کاشت و جابه‌جایی پیاز زعفران، برای ۶۰۰ نفر  اشتغال فصلی ایجاد شده است.

توسعه ۵ هکتاری کشت زعفران در استهبان 

اعیان منش با اشاره به اینکه خشکسالی، تنش دمایی و عدم بارندگی کافی و تداوم گرما در کاهش وزن پیاز زعفران تأثیرگذار است، به زعفران کاران توصیه کرد در زمان کاشت به اندازه و وزن پیاز، عاری بودن از آفات و بیماری‌ها، عمق کشت، نحوه آبیاری و تغذیه به موقع گیاه توجه کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیازهای زعفران برداشت شده از باغات برای کاشت در سایر مناطق شهرستان استهبان یا شهرستان‌های هم‌جوار استان فارس به مصرف می‌رسند و سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰  کیلوگرم ریشه زعفران استهبان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

به گزارش «شیرازه»، استهبان یکی از شهرهای شرق استان فارس است که در ۱۴۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: زعفران ، استهبان ، کشت ، توسعه ، فارس
نظرات بینندگان